Ik blog over hoe ik een Serious Game voor Natuur & Techniek ontwikkel. Mijn ambitie is een betere methode te ontwikkelen voor biologie, natuurkunde en scheikunde, voor vmbo, havo en vwo. Onder- en bovenbouw.

In mijn vorige blog gaf ik aan waarom. Samengevat: omdat de gangbare methoden droge feitjes opsommen die door leerlingen moeten worden gereproduceerd middels saaie opgaven. Slikken en herkauwen. Ze leren leerlingen dat wetenschap saai en moeilijk is. Doodzonde, voor zo’n fascinerend vak!

Het kwartje

Voor mij was het kwartje dat deze feitjes niet uit de lucht komen vallen, maar ergens vandáán komen. Dat deze feitjes het (voorlopige) eindpunt zijn van een ontdekkingsreis met als doel de wereld om ons heen te verklaren. Dat deze feitjes ons leven niet moeilijker maken, maar makkelijker. Niet ingewikkelder, maar juist begrijpelijker.

Wanneer viel het kwartje?

Het kwartje viel gedurende mijn afstudeerjaar aan de faculteit Chemiedidactiek van de Universiteit Utrecht. Er zou een nieuw scheikunde eindexamenprogramma komen voor de middelbare school. Eén van de dingen die centraal zou staan, was “Kennis en Ontwikkeling van Scheikunde” (KOS). Uit onderzoek was namelijk gebleken dat het van belang is dat leerlingen niet alleen kennis tot zich nemen (droge feitjes…) maar ook leren waar deze kennis vandáán komt.

stylised_lithium_atomIn mijn afstudeerjaar mocht ik experimenteel lesmateriaal schrijven waarin deze KOS centraal stond. Als onderwerp koos ik het atoommodel. De basis van mijn vak. “Alles bestaat uit atomen”, zo is te lezen in elk scheikundeboek. Net zoals dat atomen een kern hebben die uit protonen en neutronen bestaan waar elektronen omheen vliegen. Uiteraard met dat bekende plaatje erbij. Enfin, je kent het wel. Gortdroge feitjes.

Maar waarom bestaat alles uit atomen? Hoe kómen we daarbij? Ik was bijna afgestudeerd chemicus maar had zelf geen idee. De basis van mijn vak…

In dat afstudeerjaar ben ik het uit gaan zoeken. Ik moest wel, ik zou er tenslotte lesmateriaal over schrijven. En er ging een wereld voor me open. Wat bleek? Er bleek een reden te zijn dat we ervan uit gaan dat alles uit atomen bestaat. Sterker nog: Een heleboel redenen. Zoveel redenen dat men het bestaan van atomen niet kon ontkennen. We hebben ons in het verleden over allerlei dingen verwonderd en er vielen allerlei puzzelstukjes op hun plaats door er vanuit te gaan dat alles uit atomen bestaat. Hierdoor hebben we allerlei waarnemingen kurnen plaatsen.

Dat niet alleen,  ook bleek dat het een verschrikkelijk leuk en spannend verhaal is, deze ontdekkingsreis. Een verhaal vol intrige, spanning en eureka-momenten.

Dit verhaal moeten we leerlingen vertellen.

Mijn ambitie is een methode te ontwikkelen voor biologie, natuurkunde en scheikunde voor vmbo, havo en vwo. Onder- en bovenbouw. Ik blog over hoe ik een Serious Game voor Natuur & Techniek realiseer.

Sander Bons

Nadat Sander Bons (39) zijn studie scheikunde aan de universiteit had afgerond ging hij voor zijn lesbevoegdheid chemiedidactiek. Hij deed ervaring op bij het Haarlemmermeerlyceum in Hoofddorp, De Werkplaats in Bilthoven en Unic in Utrecht. Sander omschrijft het docentschap als “De mooiste baan die er is”. Het ordeaspect viel hem echter zwaar en hij besloot onderwijsondernemer te worden. De taalcursus ‘Ik Wil Naar Nederland’ en zijn website ‘Eindexamensite.nl’, waarmee jaarlijks duizenden eindexamenkandidaten zich voorbereiden, zijn hier een mooi voorbeeld van. Nu richt hij zijn peilen op het verrijken van het aanbod onderwijsmethoden door zelf aan de slag te gaan!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu