Deel 1: Waarom een betere methode nodig is

Ik blog over hoe ik een Serious Game ontwikkel voor Natuur & Techniek. Mijn ambitie is een methode te ontwikkelen voor biologie, natuurkunde en scheikunde voor vmbo, havo en vwo. Onder- en bovenbouw. Waarom? Omdat ik me al jaren groen en geel erger aan de bestaande methoden. De gangbare methoden zijn een opsomming van feiten. Echte uitleg ontbreekt. Na het slikken van de gortdroge feiten moeten leerlingen deze reproduceren middels saaie opgaven. Zo leren we leerlingen dat wetenschap saai en moeilijk is, dat wetenschap statisch is, dat ontdekkingen voor eeuwig zijn en nooit veranderen en dat wetenschap wel heel erg ingewikkeld moet zijn.

Hoe kan het beter?

Het tegengestelde is waar. Wetenschap is fascinerend. Hoe we ontdekt hebben, wat we ontdekt hebben, is een ongelofelijk spannend verhaal. Een verhaal vol intrige, geluk, liefde en haat, leven en dood. Hoe de uitvinding van de telescoop ons wereldbeeld op zijn kop zette. Hoe we dankzij grote expedities naar uithoeken van de aarde, de vorm van onze aardbol bepaalden. Hoe we met DNA het geheim van het leven ontrafelden.

En het mooiste is: het verhaal van wetenschap is een zeer begrijpelijk verhaal. Zoals Einstein het uitdrukte:

“De meest fundamentele ideeën van de wetenschap zijn in wezen eenvoudig en kunnen worden uitgedrukt in een taal die voor iedereen begrijpelijk is.”

Mijn visie

Ik vind dat iedere leerling iets moet weten van wetenschap. Omdat wetenschap zo verschrikkelijk belangrijk is. En omdat wetenschap zo verschrikkelijk interessant is. De verbazing en verwondering van wat we ontdekt hebben, en hoe, mogen we leerlingen niet onthouden.

En dus niet door droge feitjes op te sommen, zoals in huidige schoolboeken te veel gebeurt. Maar door wetenschap te ervaren, door het te doen. Door het stellen van grote vragen. Door leerlingen uit te dagen te verklaren wat ze in de wereld om hen heen waarnemen.

Mijn ambitie is een methode te ontwikkelen voor biologie, natuurkunde en scheikunde voor vmbo, havo en vwo. Onder- en bovenbouw. Ik blog over hoe ik een Serious Game voor Natuur & Techniek ontwikkel.

Wil jij ook je verhaal vertellen? Stuur een mail naar info@nieuwkrijt.nl of klik hier!

NieuwKrijt in je mail? [wysija_form id=”3″]

 

Sander Bons

Nadat Sander Bons (39) zijn studie scheikunde aan de universiteit had afgerond ging hij voor zijn lesbevoegdheid chemiedidactiek. Hij deed ervaring op bij het Haarlemmermeerlyceum in Hoofddorp, De Werkplaats in Bilthoven en Unic in Utrecht. Sander omschrijft het docentschap als “De mooiste baan die er is”. Het ordeaspect viel hem echter zwaar en hij besloot onderwijsondernemer te worden. De taalcursus ‘Ik Wil Naar Nederland’ en zijn website ‘Eindexamensite.nl’, waarmee jaarlijks duizenden eindexamenkandidaten zich voorbereiden, zijn hier een mooi voorbeeld van. Nu richt hij zijn peilen op het verrijken van het aanbod onderwijsmethoden door zelf aan de slag te gaan!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu