Het Onderwijs van de Toekomst

Het Onderwijs van de Toekomst. Wanneer we het hebben over het onderwijs van de toekomst, dan is vaak het thema ICT onvermijdelijk. De wildgroei van mogelijkheden kleurt het dialoog maar al te vaak. Echter valt steeds vaker op dat de technologische vernieuwingen niet slechts een belangrijk aspect van het dialoog vormen, maar het gehele dialoog kenmerken. Toch is het onderwijs van de toekomst niet alleen besteed aan de techneuten onder ons.

De belevingswereld van onze studenten verandert in rap tempo. Niet langer staren onze studenten dromerig uit het raam. Zij zijn pro-actief aan het Facebooken, Snapchatten, Whatsappen en Instagrammen tijdens de les. Studenten lijken aan hun smartphone vastgeplakt – alsof zij er mee zijn vergroeid. Dit roept twee reacties op, beiden extremen.

Allereerst is er een groep mensen die angstig en waarschuwend reageert op de huidige ontwikkelingen. Zij spreken over verslavingen, alsof onze studenten schuldig zijn aan gevaarlijk gedrag. Deze groep mensen ziet problemen (die wellicht aanwezig zijn), hyperboliseren deze en zorgen daarmee dat enig nuttig dialoog over de technologische ontwikkelingen tot een halt geroepen wordt.

Daartegenover is er een groep mensen die, hetzij vanuit enthousiasme of vanuit expertise op ICT gebied, als een soort Tel Sell televisiehost de ontwikkelingen toejuichen, zonder daarbij heldere aandacht te geven aan de pijlers van het docentschap (de zeven docentencompetenties). Wanneer zij spreken over het onderwijs van de toekomst, gaat het vaker over de eindeloze mogelijkheden die we tot onze beschikking hebben, dan over hoe deze middelen ervoor zorgen dat een studenten zich gehoord voelt, gewaardeerd voelt, en zich kan ontwikkeling tot een volwaardig beroepsbeoefenaar.

Daarom willen wij tegenover deze twee extremen een gezonde middenweg introduceren. Het hoeft namelijk niet één van de twee uitersten te zijn. Eventueel excessief smartphone gebruik van de hedendaagse student kan goed gepaard gaan met een gezond sociaal leven en mooie resultaten op school.

Stephen Fry (The National Treasure of the UK) spreekt in een interview over de ontwikkelingen op het gebied van sociale media en noemt in zijn verhaal ook het onderwijs.

Hoewel Fry’s woorden erg enthousiasmerend kunnen werken, blijft het belangrijk niet blind te worden voor wat écht belangrijk is; studenten moeten goed onderwijs krijgen, en moeten de mogelijk krijgen zich te ontwikkelen op zowel persoonlijk als professioneel vlak. Of daar online tools bij komen kijken… Wie weet!?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu