Samen een boek vernieuwen

Op een druilige herfstdag in 2012 stap ik een leslokaal binnen, waar mijn collega achter zijn bureau nog iets zit te typen. Zijn gladgeschoren hoofd en zijn donkere bril geven hem een speciale look. Het is een collega waar ik enorm tegen op kijk. Hij heeft al een aantal goedlopende theorieboeken op zijn naam staan en zijn persoonlijkheid is doortastend en scherp.

Zodra hij me ziet staan staat hij op en zegt uit het niets: “Loes wat denk je ervan om mijn boeken mee te vernieuwen?” Onderwijs schrijven en ontwikkelen deed ik op dat moment al voor mijn opleiding. Zonder maar een moment na te denken zeg ik WOW, heel graag.

Toch DIY

2016 is het moment dat het boek daadwerkelijk voor mijn neus ligt. Niet met zijn tweeën, maar ik alleen als auteur. Verschillende meningen en visies omtrent het boek en de bijbehorende te ontwikkelen materialen en lessen zorgde ervoor dat dit proces eerder in 2013 stopte. Ik had in 2013 te wilde veranderingsideeën voor dat moment en onze samenwerking. Ik wou heel graag een visueel sterk up-to-date aantrekkelijk boek ontwikkelen met een andere logischere opbouw. De achterliggende gedachten zijn tweeledig.

Ook al is beelddenken niet wetenschappelijk bepaald. Mijn voorkeursstijl en van veel MBO leerlingen durf ik wel uit te spreken is visueel. De tweede reden van een sterk visueel boek is de mogelijkheid meer met de leerstrategie te doen goed combineren van woorden aan beelden. Deze leerstrategie werd pasgeleden nog vermeld op onderzoekonderwijs.net.

Toen bleef het ruim twee jaar stil. Mijn dierbare collega overleed namelijk in april 2013 plotseling bij een wielrenongeluk met collega’s. Het was amper twee weken nadat we onenigheid hadden over hoe de methode eruit moest komen te zien. We hadden niet meer met elkaar gesproken. Het proces wat ik met zoveel enthousiasme was gestart werd overschaduwd door allerlei negatieve gedachten.

Het boek begon weer te kriebelen

Tot in 2015. Nieuwe eisen en een nieuw kwalificatiedossier zorgden dat we onze middelen moesten heroverwegen. We spraken met de economiedocenten over een nieuwere versie van de boeken die we gebruikten. Het begon weer te kriebelen en dat had ik al die tijd niet meer gehad. Ik sprong met veel enthousiasme op en sprak uit dat ik mijn idee uit 2012 dan daadwerkelijk ging oppakken en afronden.

’s nachts aan de slag

Ik koos voor de opleiding waar ik direct aan verbonden was om stapsgewijs stukken te schrijven en meteen te testen met bijbehorende lessen en verschillende werkvormen en ICT-tools. Ik werkte voornamelijk ’s nachts aan de uitwerkingen. Ja ’s nachts, want ik werk 0,8 fte en heb daarnaast een gezin met twee jongens van 8 en 5 jaar. Dus tijd en ruimte had ik alleen ’s nachts.

Een toegankelijk boek met een beperkt budget

Ik bestudeerde lettertypen speciaal voor dyslecten, want er zijn zoveel mogelijkheden om rekening te houden met leerlingen. Wetenschappelijke basis en effect zijn nog niet aangetoond. Maar druk twee hoop ik in dit lettertypen te kunnen uitbrengen. Ik heb heel veel manieren bekeken hoe ik het boek en bijbehorende spullen daadwerkelijk kon gaan aanbieden. Bedragen boven de 10.000  waren namelijk heel normaal. Daar hoef je niet goed voor te kunnen rekenen dat je dan heel veel boeken moet gaan verkopen. Dat was niet mijn doel. Mijn doel was en is nog steeds een overzichtelijk up-to-date visueel aantrekkelijk boek te creëren dat aansluit bij de praktijk en belevingswereld van leerlingen.

Je merkt dan echt de macht van de grootte, want als eenling voor maatwerk is het knap lastig en uitdagend. Mogelijkheden van zelf uitgeven tot aan een uitgever bestudeerde ik en vergeleek ik met elkaar. Kostentechnisch heb ik overwogen om te kiezen voor een uitgeverij die voor en door de docent als uitgangspunt heeft. Zo kwam ik met uitgeverij de Dienst in contact. De directeur stond open voor een maatwerktraject. (www.uitgeversgroep.nl ) Aangezien ik veel visueel ondersteunend materiaal wou heb ik met 6 illustratoren gewerkt.  Ik bedacht het beeld en zij werkte het netjes uit. Alleen al de 55 afbeeldingen bedenken en creëren was een tijdrovende klus. Zelden was een afbeelding meteen goed, dus communiceren met de illustratoren was ook al een klus op zich. Ook de kosten liepen snel op. Als economiedocent weet ik maar al te goed dat je investeringen terug moet kunnen verdienen. Aangezien ik voor een kleine groep horecaleerlingen niveau 4 dit boek heb geschreven was het inzicht van realistisch blijven soms erg lastig.

Mijn oplossing

Ik moest een andere manier zoeken om de afbeeldingen te creëren en sloot me aan bij allerlei Facebook groepen die het DIY principe omarmde.  Waarom? Zoals je weet zitten op afbeeldingen auteursrechten. Ik moest gaan uitzoeken hoe ik dit zelf kon doen, hoe ik dit zelf kon maken. Tijdens mijn proces heb ik via canva.com en picmonckey.com zelf de resterende afbeeldingen gemaakt. Hierbij een visualisatie bij de economische begrippen micro – meso – macro.

Het resultaat en de ontvangst

In de tussentijd werden de stukken tekst en afbeeldingen die af waren naar allerlei collega’s gestuurd. De een was uitbundig met feedback geven en de ander weer niet. Soms vond ik dat heel lastig. Ik besloot me in eerste instantie te richten op de collega’s die me feedback gaven. Zodra ik dan een stuk aangepast had liet ik het de anderen ook zien. Ik begreep dat ik sommige nog niet kon overtuigen van mijn ideeën, omdat ik nog te weinig concreet materiaal had.

Nu ligt het voor mijn neus en ben ik blij dat ik dit gedaan heb. De opbouw is doordacht en er zitten veel herhalingsstukken in. Het is zeer visueel. De eisen van het kwalificatiedossier heb ik verwerkt en de praktijk verweven. Daarnaast heb ik integratie onderdelen gezocht van de andere vakken, zodat er eenduidig materiaal is.

Dit schooljaar, 2016-2017, staat het boek op de boekenlijst en ik hoop dat anderen horecascholen ook zien en ervaren dat het boek en de mogelijkheden ermee het werkplezier en het leerrendement verhogen. Zo zijn sommige visualisaties als beeldplaat te gebruiken. Dat heb ik nog niet gezien in MBO boeken. Terwijl het zoveel mogelijkheden biedt.

Nu start ik met mijn deel twee. Dat is het laatste deel dat ik schrijf.

Groet Loes van Gemert

Heb jij ook een verhaal te vertellen? Stuur een mail naar info@nieuwkrijt.nl of klik hier.

Op de hoogte blijven van het NieuwKrijt? [wysija_form id=”3″]

Loes van Gemert

Loes van Gemert is MBO docent Economie met een hoge dosis energie en ratelende ideeën om aansluiting te krijgen bij leerlingen. Ze traint MBO-docenten om actieve lessen te ontwerpen zodat de docent meer rust, ruimte en mogelijkheden krijgt tijdens de les. Ook post ze enthousiast op haar Facebook pagina Lesontwerp MBO docent en heeft ze prachtige reflectiekaarten ontwikkeld. Wil je meer weten over Loes van Gemert, haar boek, reflectiekaarten of Facebookpagina? Kijk op http://www.loesvangemert.nl/loes/ voor meer informatie!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu