Leerlingen verspreiden goed gebruik

Leerlingen verspreiden goed gebruik. Vandaag schrijf ik voor NieuwKrijt op persoonlijk titel. Ik ben namelijk erg enthousiast over wat mijn leerlingen het afgelopen jaar hebben laten zien.

Dit deed ik

De afgelopen drie jaar heb ik veel gelezen, onderzocht, geëxperimenteerd en geëvalueerd. Dit deed ik onder andere om problemen op te lossen, bepaalde leerdoelen sneller te behalen, te differentiëren, te activeren, aan te sluiten op de leefwereld van de leerlingen of om te verdiepen.

Hiervoor gebruikte ik sociale media, gaf ik een hele nieuwe betekenis aan het gebruiken van PowerPoint (waarover in een latere blog meer) en heb ik flink wat accounts aangemaakt op websites van Pear Deck, Formative, Cloudschool en ga zo maar door. Mijn ouders kunnen het wachtwoord van hun mail al niet onthouden; ik heb te maken met tientallen accounts!

(tip! Gebruik voor privacy ongevoelige zaken, oftewel (web)apps die je gewoon even wilt proberen, telkens dezelfde username en hetzelfde wachtwoord! / Gebruik Lastpass (klik) en laat Google Chrome of andere browsers altijd je inloggegevens voor je opslaan (ook voor Android bestaan apps en IOS heeft Apple Keychain.)

Dit doen de leerlingen

Wat ik zo leuk vind, is dat de leerlingen allerlei werkvormen, webapplicaties en presentatiestijlen zijn gaan toepassen voor hun opdrachten die ze oorspronkelijk in mijn lessen tegenkwamen. Niet alleen bij mij, maar ook bij mijn collega’s zijn ze flink aan de slag gegaan. Ik hoor mijn collega’s tegenwoordig over Powtoon, Nearpod, Socrative, Kahoot!, Formative, Cloudschool en lessen op Instagram! Super leuk, want mijn collega’s laten zich vervolgens weer inspireren door hun eigen leerlingen. Helaas of gelukkig weten de leerlingen mijn collega’s vaak beter te inspireren dan ik!

Welke goede gebruiken hebben jouw leerlingen van je overgenomen en zie je nu terug bij hun opdrachten, presentaties en andere werkstukken? laat het even weten!

[wysija_form id=”3″]

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu