Laten we in dit artikel beginnen met onze tip en daarna uitleggen waarom dit belangrijk is.

De tip

Wanneer je hoofdstukken, onderwerpen, lessenseries of gehele methodes onderverdeelt in levels, is het ontwikkelen van een growth mindset vanzelfsprekend voor de leerling; het aanbieden van levels impliceert namelijk groei.

Zeker wanneer je aan die levels bepaalde indicatoren koppelt zoals: “Ik kan verklaren waarom vulkanen ontstaan”, “Ik kan in het Frans een ontbijtje voor mijn ouders bestellen” of “Ik kan een plattegrond op schaal van mijn kamer maken.” De leerdoelen per leerjaar en de eindtermen kunnen een mooie leidraad vormen voor een dergelijke verdeling van levels.

Bijkomend voordeel is dat leerlingen harder willen werken om levels omhoog te haan. Bovendien geeft het jou als docent inzicht in wat leerlingen wél kunnen.

Een focus op wat leerlingen wél kunnen.

Deze wijze van structureren stelt je als docent in staat om gemakkelijker te differentiëren. Leerlingen kunnen namelijk verder zodra ze iets kunnen of krijgen juist extra aandacht van jou als ze achterblijven.

Gemakkelijker differentiëren.

Uiteindelijk kun je duidelijk benoemen wat leerlingen al kunnen en wat zij nog moeten leren.

Dit is ons inziens een stuk gezonder dan leerlingen becijferen op een toets en doorgaan naar het volgende hoofdstuk of onderwerp. Kennisgaten worden op deze manier tegengegaan en een solide basis wordt gelegd voor later.

Kennisgaten worden tegengegaan.

Wat is het verschil tussen een Fixed en Growth Mindset?

Carol Dweck (Amerikaanse psychologe) schreef het boek ‘Mindset, de weg naar een succesvol leven (Nederlandse titel). Inmiddels in de Growth Mindset uitgegroeid tot een bekend begrip onder onder andere onderwijzers.

Fixed or Growth Mindset
Fixed of Growth Mindset

Bij een fixed mindset ga je ervan uit dat jouw hoogst behaalbare resultaat op allerlei gebieden vaststaat. Je bent tot op zekere hoogte intelligent of getalenteerd en je kunt daar niks aan doen; je hebt een maximaal potentieel.

Bij een growth mindset ga je ervan uit dat jij kunt groeien door moeite te doen.

Het gaat hier om een mindset. Het is eigenlijk niet eens belangrijk of het daadwerkelijk zo is dat intelligentie of kunde bij de geboorte vaststaat.

Wanneer je een growth mindset hebt bereik je uiteindelijk meer doordat je minder snel opgeeft, minder snel tevreden bent, uitdagingen aangaat en gelooft dat je door hard te werken verder kunt komen.

Het hebben van een Growth Mindset helpt je dus om veel meer uit jezelf te halen en geeft je een positievere kijk op jezelf en je leven.

Hoe help jij leerlingen aan een Growth Mindset?

 

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu