Digitalisering in het onderwijs is hot!

Digitalisering in het onderwijs is hot! Vernieuwingen volgen elkaar razendsnel op. Er is steeds grotere behoefte en noodzaak aan te sluiten bij hoe de leerlingen leren en leven.

Helaas worden tablets vaak met PR gerelateerde redenen aangeschaft. Tevens wordt over het nut en de toepassing weinig of te laat nagedacht. De oorzaak hiervan is een gebrek aan geld of knowhow. Dit leidt tot teleurstellingen en verlies van vertrouwen in soft- en hardware onder docenten en ouders. Bij het digitaliseren van bestaand onderwijs en het ontwikkelen van nieuw materiaal, zijn de volgende twee modellen daarom van groot belang:

  • Het SAMR-model van Dr. Ruben Puentedura (2010)
  • Het TPCK-model (TPACK) ontwikkeld door Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009)

Zonder rekening te houden met deze twee modellen worden beslissingen makkelijk te ondoordacht of onhandig uitgevoerd. Dit vermindert de effectiviteit van lessen en maakt docenten, leerlingen en ouders weinig hoopvol voor vernieuwingen die later komen. SAMR staat voor Substitution, Augmentation, Modification en Redefinition. TPCK staat voor Technology, Pedagogy, Content en Knowledge. Deze acht termen vertalen naar het Nederlands geeft je misschien een idee, maar geeft onvoldoende informatie om beide modellen in de praktijk te brengen.

Klik hier voor SAMR toelichting en hier voor TPCK toelichting!

[wysija_form id=”3″]

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu