Het TPCK-model (TPACK)

Wat is het TPCK-model?

Het TPCK-model (TPACK) is een model, gericht op het gebruik van digitale tools, om een onderwijsactiviteit mee vorm te geven. Het TPCK-model is als het ware het skelet of de paraplu, waarmee je digitale onderwijsactiviteit op een goede manier vormgeeft. Zie ook onze blog over het SAMR-model. Het SAMR-model sluit aan op het TPCK-model.

Matthew Koehler en Punya Mishra beschrijven welke kennis nodig is om ICT succesvol te implementeren in het onderwijs. Zij hebben dit model gebaseerd op het werk van Shulman (PCK-model). Het model laat zien dat het niet gaat over het beheersen van enkel kennis, didactiek of ICT; het draait om de combinatie van de drie aspecten die goed ICT-onderwijs mogelijk maken.

tpack-model

De twee factoren die goed onderwijs bepalen zijn kennis van pedagogiek en kennis van vakinhoud (Shulman). Kennis van techniek wordt nodig wanneer je digitaal onderwijs ontwikkelt. Alle drie de factoren hangen met elkaar samen. Twee vragen die je kunt stellen door de toevoeging van TP (kennis van techniek) aan PCK (kennis van pedagogiek en inhoud) zijn: “Welke techniek past bij welk type leerling?” en ” Welke vakinhoud kan op welke manier met techniek worden vormgegeven?”

Belangrijk aan dit model is dat, net zoals bij het SAMR-model, docenten en onderwijsontwikkelaars zich bewust zijn van de drie factoren die voorwaarden zijn voor goed ICT-materiaal en onderwijs. Onbewust incompetent zijn in één of meerdere factoren, zorgt voor minder effectief onderwijs. Het is goed je af te vragen of je alle kennis en vaardigheden in huis hebt wanneer je digitaal lesmateriaal ontwikkelt. (Fisser, 2015)

Wat moet je doen als je één van de drie factoren niet beheerst?

Wanneer je de docentenopleiding afgerond hebt, mag van je verwacht worden dat je CK (kennis van inhoud) en PK (kennis van pedagogiek) beheerst. Pedagogiek en Vakinhoud- en didactiek zijn immers competenties waarop je beoordeeld bent. Wanneer je voelt dat je te weinig TK hebt, is het belangrijk hierover in gesprek te gaan met collega’s die jou hierin kunnen meenemen. Het is beter om bewust incompetent te zijn dan onbewust incompetent. Al doende leert men en word je vanzelf bewust competent TPCK-gebruiker.

Succes!

[wysija_form id=”3″]

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Deze post heeft een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu