Toen ik drie jaar geleden voor het eerst mentor werd vond ik dat best spannend. Ik kreeg meer verantwoordelijkheid en voelde deze ook meteen; je wilt toch een goede mentor zijn en je mentorkinderen zo goed mogelijk begeleiden. De ouders ontmoeten vond ik ook erg spannend ondanks de fijne lessen die ik doorgaans met leerlingen heb.

Want ja, wat vertel je dan allemaal op zo’n avond? Op iedere school gaat dat weer net iets anders maar het is gebruikelijk dat je informatie deelt over wat de kinderen dit leerjaar gaan meemaken en leren tijdens de mentorlessen en excursies. Ook toon je belangrijke data voor in de agenda zoals de datum van het eerstvolgende contactmoment. Je kunt echter zoveel meer halen uit zo’n eerste ontmoeting! Gisteravond was het weer zo ver! Ik mocht samen met een collega de ouders van H2B verwelkomen in domein 12.Nadat ik iedereen een te plakkerige (het was snikheet) hand had gegeven, gingen mijn collega en ik van start. We stelden ons nogmaals iets uitgebreider voor en namen de agenda kort door. Vervolgens vertelden we iets over ‘Vreedzame School’. Dit is een serie mentorlessen die we in het tweede leerjaar doen om een veilige sfeer te creëren in de klas. Daarna brak, nee smolt, het ijs.

We lieten de ouders een ‘binnenkomer’ doen. Deze ‘binnenkomer’ gebruiken we ook binnen de ‘Vreedzame School’. Een ‘binnenkomer’ is iets dat je kunt doen aan het begin van een les en heeft bijvoorbeeld als doel het kennismaken met klasgenoten. Bij deze binnenkomer moesten de ouders zo snel mogelijk in een lijn gaan staan (lekker bewegen dus!). Het was echter wel een lijn met een opdracht: de ouders moesten op alfabetische volgorde van de voornaam van hun zoon of dochter gaan staan. Wat zagen wij:

  • veel contact: uitwisseling van namen maar ook handen schudden, ervaringen delen, etc.
  • samenwerking
  • mensen die het voortouw namen en elkaar hielpen
  • een ontspannen sfeer

Niet alleen erg leuk om te doen met leerlingen maar klaarblijkelijk ook met ouders! Extra tip! Geef ouders vaker een leerlingervaring! Deze lijnopdracht is ook een leuke manier om nieuwe groepjes te maken of leerlingen elkaar beter te laten leren kennen met een opdracht waar informatie uitwisseling plaats moet vinden! In deze blog schreef ik er al eerder over: geef niet alleen informatie maar verzamel het ook op een ouderavond! Je hebt alle ouders aan het begin van het jaar bij elkaar, benut die gelegenheid! Strookjes laten invullen met “Ik zou willen dat de mentor van mijn zoon of dochter wist dat…” is niet alleen ontzettend simpel qua voorbereiding maar geeft je ook veel waardevolle informatie. Dit jaar had ik vier strookjes in vier verschillende kleuren.

  • Op het groene strookje schreven de ouders een vraag over / voor de mentor (mij) óf ze schreven een vraag over het schooljaar.
  • Op het blauwe strookje schreven de ouders een sociaal-emotionele ontwikkeling, waarvan ze graag zien dat hun zoon of dochter deze doormaakt.
  • Op het gele strookje schreven de ouders iets waarvan ze vinden dat het in het mentoraat terug moet komen dit jaar.
  • Op het roze strookje schreven de ouders iets waarvan ze vonden dat ik het moest weten; ze maakten de zin af: “Ik zou willen dat de mentor van mijn zoon of dochter wist dat…”

Het groene en gele strookje behandelde ik als een soort talkshow met de groep. Erg leuk en voor jezelf meteen leerzaam. Je staat weer even op scherp en ziet helder voor je waar het om draait dit jaar. De ouders waarderen het ook heel erg. Enerzijds krijgen zij te horen en zien op welke manier jij werkt en hoe jij bent als persoon, Anderzijds betrek je hen in hoe je het mentoraat vormgeeft dit jaar. Ze vinden het leuk om je te leren kennen want je werkt toch een jaar lang intensief met hun zoon of dochter!

Het blauwe en roze strookje hou ik natuurlijk voor mezelf. Deze heb ik zojuist allemaal gelezen en meteen ingevoerd in het leerlingvolgsysteem. Er zitten lieve, verdrietige en mooie, maar zeker altijd belangrijke dingen tussen. Het zijn vaak dingen die je tijdens een warme mentoroverdracht niet gehoord hebt en het zijn dingen die vanuit een ander dimensie komen; dit is wat ouders thuis horen, zien en voelen. Deze informatie + de warme mentoroverdracht + het kennismakingsgesprek met je mentorleerlingen + je eigen observaties = een krachtig startpakket, een echte kickstart voor jouw mentoraat. Het kort houden tijdens het plenaire informatiedeel heeft veel voordelen.

  • Het zweet loopt niet langs je voorhoofd, nek en rug want het is vaak opeens toch nog zomer ná de zomervakantie en je hebt al een hele dag voor de klas gestaan. Het lokaal is al lekker opgewarmd dus spaar je energie.
  • Net als leerlingen hebben de ouders ook geen oneindige concentratie; als je het korter houdt landt het tenminste.
  • Je houdt meer tijd over voor de kickstart opdracht (daar komt nog genoeg informatie aan bod!) en de altijd nodige gesprekken na afloop van de mentoravond.

Dus! Vertel alleen wat echt nodig is en houdt het ‘flitsend’; beantwoord dus deze vragen in één zin:

  • Wat gaan de leerlingen doen
  • Waarom
  • Hoe
  • Wanneer
  • Eventueel ervaring van vorig jaar (wederom één zin)

Je hoeft echt niet bang te zijn dat je te weinig vertelt of te snel klaar bent. Juist al die andere veel zinvollere activiteiten die je om het informatieve deel heen bouwt maken dat jij en de ouders na afloop veel meer weten en een goed gevoel hebben op weg naar huis.

Doordat je het kort houdt en dus vroeg stopt heb je achteraf ook nog wat tijd om met ouders te praten over prangende zaken. Soms zijn er dingen in de zomervakantie gebeurd waar ouders het echt graag even met je over willen hebben. Het is fijn als je daar tijd voor hebt, zodat je niet pas om 11 uur thuis bent en de volgende morgen chagrijnig en vermoeid op moet staan voor weer een dag hard werken. Voorafgaand aan je ouderavond doe je er goed aan met (meer ervaren / langer op de school werkzame) medementoren in gesprek te gaan over vragen die vaak gesteld worden en vragen die je kunt verwachten gezien recente veranderingen / gebeurtenissen / reeds ontvangen mails. Dat is voldoende. Voor alle andere vragen waar je geen antwoord op paraat hebt, leg je vooraf een notitieboekje op tafel met een werekende pen. Je vertelt je ouders dat je het niet weet en er per mail aan de gehele groep antwoord op zult geven. Je schrijft de vraag natuurlijk meteen op.

Wat je beter niet kunt doen is lang nadenken, een logisch antwoord proberen te formuleren of op een andere manier proberen antwoord te geven zonder de feiten te kennen. Verkeerde informatie geven is schadelijker en gecorrigeerd worden door een ouder is ook niet handig! Als kritiek komt, en die komt eigenlijk altijd wel in milde of ernstige vorm, is het belangrijk het gevoel van de ouder of ouders te erkennen. Geef dus aan dat je snapt dat ze iets vervelend vinden maar ga niet in discussie. Laat weten dat je het intern zult overleggen / navraag zult doen. Vertel dat je later contact met hen opneemt zodat je een passende oplossing of meer informatie kunt verstrekken over het hoe en wat. Noteer wederom het punt zodat de ouders ook zien dat je het serieus neemt en neem het ook serieus. Door kritiek kun je groeien als school.

Vaak gaat het om activiteiten die niet meer bestaan in een bepaald leerjaar, toetsspreiding, groepsindelingen of lesgevende docenten. Nog vaker is het kritiek waar slechts enkele ouders zich in kunnen vinden. Je wilt niet dat de kritiek de positieve en veilige sfeer die je net met de ouders gecreëerd hebt omslaat naar een negatieve en onveilige gespannen sfeer. Meer tips? Deel ze hieronder!

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu