Kyle Schwartz gaf de volgende simpele opdracht aan haar leerlingen: “Maak de volgende zin af: I Wish My Teacher Knew…” Ze ging viraal met de hashtag #IWishMyTeacherKnew en bracht een boek uit met de ontroerende woorden van haar leerlingen. Het is simpel, krachtig en betekenisvol. Een goed idee aan het begin van het jaar dus. Zeker als je mentor bent! Het is tevens een super aanvulling op ‘De brief aan de mentor’ die je jouw leerlingen misschien al laat invullen alvorens een kennismakingsgesprek. Gisteravond ontmoette ik de ouders van mijn nieuwe mentorklas. Altijd spannend! Het werd een leuke en vooral waardevolle avond voor zowel de ouders als voor mij. Ik gaf hen de volgende opdracht: “Maak de volgende zin af: Ik zou willen dat de mentor van mijn zoon of dochter wist…” Het resultaat? Uitspraken van ouders over hun kinderen die rechtstreeks je hart binnendringen. 

“Maak de volgende zin af: Ik zou willen dat de mentor van mijn zoon of dochter wist…”

 

Talkshow

Misschien ben jij eerdaags ook in de gelegenheid je leerlingen nog beter te leren kennen via hun ouders! Ik vind het resultaat van de opdracht die ik de ouders en verzorgers van mijn leerlingen gaf erg geslaagd. Ik deel graag de hele activiteit met je.

Ik stelde mezelf voor en gaf aan dat voordat we begonnen met het algemene programma, we iets gingen doen dat ik ook met hun kinderen gedaan had. Ik haalde een doorzichtige glazen pot tevoorschijn met ingevulde gekleurde strookjes. De leerlingen hadden deze tijdens de eerste schooldag beschreven en in de pot gestopt.  Op de strookjes stonden vragen voor de mentor, hun hobby’s, hun doelen en wat ze verwachten van een goede mentor. Helaas kende ik destijds het voorbeeld van Kyle Schwartz nog niet. Volgend jaar nieuwe kansen en dus zal er zeker een strookjes tussen zitten met “Ik zou willen dat mijn mentor wist”.

Ik gaf mijn mentorouders ongeveer dezelfde opdracht om de pot compleet te maken. De verschillende kleuren strookjes liet ik beschrijven met de volgende punten:

  • ‘Ik zou willen dat de mentor van mijn zoon of dochter wist’
  • Een eigenschap die ze vinden passen bij een goede mentor.
  • Een vraag over mij of dit schooljaar.

Pittige vragen

 

De gele strookjes met de vragen beantwoordde ik ‘on the spot’. Ook een aantal belangrijke eigenschappen deelde ik met de groep. Het was net een talkshow zoals ik met mijn leerlingen eerder dit schooljaar had gehad. De vragen van de ouders waren echter een stuk serieuzer en konden best pittig zijn. “Hoe ga je om met…?”, “Wat doe je om…?”.  Je brengt jezelf dus wel in een situatie waarin je beproeft wordt.

“Hoe ga je om met…?”, “Wat doe je om…?”

Ik denk niet dat iedere mentor dat prettig vindt. Ik vond het echter zeer nuttig omdat je achter de echte zorgen en vragen van ouders komt. Bovendien construeer je door het antwoord geven ook een concreter plan voor je klas in je hoofd. Je krijgt informatie over wat er aan de eettafel besproken wordt en wat kinderen en ouders belangrijk vinden. Het mooiste is dat de ouders van mijn 3 atheneum groep allemaal hun vragen durfden te stellen omdat deze anoniem besproken werden. Hiervoor zijn de strookjes ideaal. Ook voor ouders is een veilige sfeer belangrijk!

Ik zou willen dat de mentor van mijn zoon of dochter wist
Paars: Een belangrijke eigenschap van een goede mentor.
Blauw: (onscherp gemaakt i.v.m. privacy) Ik zou willen dat de mentor van mijn zoon of dochter wist…)
Geel: Een vraag die je aan mij of over dit jaar wilt stellen.

Een goed begin

Vooral het beantwoorden van de vragen zorgt voor een leuke start. Zo waren sommige briefjes blanco en toen ik deze daarom oversloeg grapte een ouder “Pittige vraag?”. Ik lachte instemmend. Bij een aantal van de volgende blanco strookjes legde ik het strookjes ernstig kijkend aan de kant terwijl ik inspannend wat lucht uitblies. Dit soort dingetjes zorgden voor een lach, braken het ijs en maakten deze activiteit een leuk en goed begin.

Met een goed gevoel naar bed

Meestal kan ik niet slapen na zo’n avond. Je bent heel actief geweest en hebt veel moeten denken en indrukken moeten verwerken. Gisteravond laat toen ik thuiskwam heb ik daarom op de grond gezeten en alle briefjes gelezen. Het waren mooie teksten van ouders en het gaf me een goed gevoel. Ik voel me betrokken en klaar voor een nieuw jaar waarin mijn nieuwe 3A+ klas nog verder mag zien groeien.

Oh, en ik heb heerlijk geslapen!

Wil jij ook een verhaal delen? Stuur een mail naar info@nieuwkrijt.nl!

[wysija_form id=”3″]

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu