Let’s Grow! 

Zo! Het is een tijd geleden dat ik heb geschreven op mijn blog. Ik ben zo druk geweest met de dagelijkse onderwijspraktijk (vast herkenbaar!) en met Let’s Grow! Wat is Let’s Grow!? Een nieuwe lesmethode Engels waarvan je nooit slaaf zult worden! In deze methode geniet je namelijk ontzettend veel creatieve vrijheid. Ik ontwikkel momenteel deze methode na zes jaar visie-ontwikkeling. Mijn school zal de methode Engels gaan gebruiken en ook andere scholen hebben inmiddels interesse getoond! Ontzettend leuk want het geeft me weer nieuwe energie om verder te gaan!

Let's Grow! Logo
Let’s Grow! Logo

De Fijne Facebookgroep

Ik heb recentelijk ontdekt dat er een breed draagvlak voor mijn visie op modern vreemde talenonderwijs is. Dit besef kwam toen ik het volgende bericht in de facebookgroepen Actief Leren Zonder Cijfers en Actief Leren Zonder Cijfers Voor de Talen plaatste.

Hi! Ik schrijf momenteel een cijferloze methode voor het vak Engels.

Het idee achter mijn methode (Let’s Grow!) is dat leerlingen een test doen om te kijken wat hun huidige ERK niveau per vaardigheid is. Vervolgens moeten zij aan de slag om een niveau hoger te groeien (A1 > A2 > B1 > B2 etc.). Dit doen zij apart voor lezen, schrijven, luisteren en spreken/gesprekken voeren.

Ze groeien door, aan can-do statements gekoppelde, taaltaken te verrichten. Deze taaltaken zijn allemaal herhaalbaar, taakgericht en communicatief van aard. Tot slot sluiten ze allemaal aan op de actualiteit en de belevingswereld van de leerling op dat moment.

De leerlingen zijn 66% van hun lessen bezig met zelfstandig of in samenwerking met anderen trainen (werken aan hun niveau). Tijdens deze lessen is de docent coach. De overige lessen worden gewijd aan rollenspellen en andere teamactiviteiten om de spreekvaardigheid extra te ‘boosten’.

De methode is leerjaar en niveau overstijgend. Je kijkt als docent en leerling niet meer naar toetsresultaten en momentopnames. De leerlingen krijgen namelijk geen toetsen meer. Ze krijgen assessments om niveau te bepalen. Ze doen die in ieder geval aan het begin en einde van een schooljaar. Ze mogen tussentijds ook testen. Een leerling kan niet terugzakken qua niveau (dat zou gek zijn).

Je kijkt als en met de leerling naar waar aan gewerkt kan worden en krijgt allerlei handvatten aangereikt om dat doel te bereiken. Leerlingen die voor één of meerdere vaardigheden achterlopen vallen bij de docent op, waardoor er automatisch extra aandacht aan deze leerling besteed kan worden door docent (coach) of klasgenoten.

Voor de methode worden allerlei self-, peer- en teacher rubrics gekoppeld en alle opdrachten bereiken de wijde wereld. Veel van de opdrachten zijn zo ingericht dat ze leerlingen helpen kritisch naar zichzelf en de wereld te kijken en hun mening ook met de wereld te delen.

Tot slot zijn er extra hulpmaterialen voor accenttraining, vocab and chunk training, leestraining, luistertraining en zijn er grammaticatools om leerlingen die met bepaalde grammaticaonderdelen moeite hebben te ondersteunen. Grammatica wordt echter nooit als leerdoel op zich aangeboden.

Om jullie een indruk te geven van de materialen die leerlingen gebruiken om verder te komen heb ik een video gemaakt. Het is een spel om compenserende strategieën te trainen:

Let's Grow!
Let’s Grow! beeldmerk

Hoe nu verder?

Ik hoop dat je enthousiast bent over deze Growth Mindset Methode (vandaar de naam!) Ook interesse? Het zal nog even duren voordat Let’s Grow! verkrijgbaar is. Ik werk alleen en zoals je kunt voorstellen is het erg veel werk. Ik houd mijn lezers komende maanden op de hoogte van de vorderingen.

Groetjes!

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu