OVM The Game AwardEen ontzettend goed gevoel! Dat is wat ik overhoud aan OVM The Game. De designaton die Onderwijs Van Morgen (Malmberg) op 6 februari aftrapte in Seats2Meet (Utrecht), beleefde in De Brouwerij (Amsterdam) op 11 februari haar hoogtepunt.Let's Grow Banner

De zenuwslopende finale duurde acht uur maar vloog voorbij. Vlak voor de pitch moesten Loes en ik de presentatie die onze ontwerpers in elkaar hadden gezet nog bekijken. Voor doorlezen was geen tijd. Loes zou beginnen, ik het overnemen en zij weer afsluiten. Ook de andere twee teams moesten klaar gaan staan voor hun pitches.High Trust

Loes van Gemert en ik gingen onder de naam High Trust de strijd aan met acht andere teams in de voorrondes. In de finale namen we het op  tegen:

  • Team Stage (Theo Dahm en Jeroen van den Berg) met het idee Share-it. De jury noemde hun platform, waarop leerlingen en docenten informatie, oefening en instructie die voor hen werkt delen, een mooi toekomstbeeld. Met name het leerlingen in staat stellen hun eigen leerproces vorm te geven sprak de jury aan.
  • Team Twin (Jochem Jonkers, Paul Ruimers en Willem van Stockum) Lift off app. Ook de app waarmee leerlingen vanuit allerlei dimensies naar onderzoek kunnen kijken en achteraf kennis kunnen delen beviel de jury erg goed. Het idee, de werkvorm die docenten faciliteert in het neerzetten van een sterk project,  werd tweede.

OVM The Game: Let’s Grow!

Rixt Singelsma en Jasper Pranger van Resoluut  hielpen ons Let’s Grow! verder uit te werken en concreter te maken. Ook maakten zij in razend tempo mooie beelden bij onze ideeën om Let’s Grow! te illustreren. Het eindresultaat was deze pitch:

Jurycommentaar

Loes van Gemert en ik wonnen OVM The Game met het idee Let’s grow! Dit was ons juryrapport:

De ontwerpers van dit idee hebben een duidelijke pijn vanuit leerlingen en docent benoemd; de methode lost echt iets op.  Dit idee is idealistisch en vraagt wel wat organisatorische aanpassingen van scholen. Toch zijn die waarschijnlijk redelijk eenvoudig op te lossen, omdat je binnen een vak blijft. Het is mooi dat groei beloond wordt in plaats van niveau. En ook de nadruk op samenwerkend leren wordt goed beoordeeld.

Aandachtspunt is of de leerling echt succeservaringen heeft wanneer hij steeds op een uitdagend niveau werkt. Ook vraagt de jury zich af hoe lang de – leuke en passende-   metafoor van de bonenstaak interessant blijft.

The Award

De toekomst van Let’s Grow!

De award lijkt op een kroon. En dat is deze winst ook. De winst voelt als een kroon op het werk dat ik een aantal jaar geleden begonnen ben. Een bevestiging van dat de ideeën die ik al lang in mijn hoofd heb zitten echt hout snijden. Tijdens mijn opleiding werd ik meteen gegrepen door hoe dingen beter konden voor de leerlingen. Een school lijkt mij absoluut niet de beste plek om een taal te leren. De manier waarop het gebeurt lijkt me ook verre van efficient.

Door het lezen van literatuur en het praten met mijn leerlingen raakte ik overtuigd van hoe het anders moest. We geven nu eenmaal taal op school dus laten we dat dan op een zo goed mogelijke wijze doen. Deze methode zorgt ervoor dat leerlingen echt uitgedaagd worden aan hun niveau te werken. Hoewel ze alle vaardigheden in samenspraak met elkaar gebruiken kunnen ze zichzelf duidelijk per vaardigheid zien groeien. Er is geen sprake meer van een onderbelichte vaardigheid als spreek- en gespreksvaardigheid of het moeten doen van opdrachten die makkelijk of juist veel te moeilijk zijn.

Met Let’s Grow! gaan leerlingen samen en net boven hun eigen niveau aan de slag om te groeien in de taal. Ze worden beloond voor het werken met de taal en niet voor het maken van een toets. Zo wordt Engels en hopelijk ook Frans, Duits, Spaans of chinees voor iedereen zo leuk en effectief als binnen een schoolse omgeving mogelijk is!

Klik hier als je meer wilt weten over Let’s grow! of stuur me een mail via dennisdevink@nieuwkrijt.nl

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu