Zes jaar geleden…

Ik zeg het maar precies zoals ik het voelde: Ik baalde als een stekker toen de kennis die ik had opgedaan tijdens de opleiding, zoveel verschilde van de onderwijspraktijk. Niet op pedagogisch vlak hoor, juist op didactisch en vakinhoudelijk vlak. Ik vond lesgeven meteen leuk. Ik vind het gelukkig nog steeds mooi (en gezellig!) om samen met collega’s verantwoordelijk te zijn voor de jonge mensen en hun toekomst.

Ik schrijf mijn eigen methode!

Vanaf mijn eerste stagedag op CSG De Goudse Waarden wist ik dat het onderwijs me gegrepen had en niet meer los zou laten. Toffe kinderen op het praktijkonderwijs, creatieve  en lieve collega’s en een directeur die de namen van alle leerlingen (en die van hun familieleden), collega’s én stagiaires kende: Klaas Clements, een groot voorbeeld voor mij. Ondanks deze prachtige eerste ervaring in het onderwijs ging ik al snel gebukt onder de frustraties van methodes, geschreven door grote uitgeverijen. Methodes zoals we ze allemaal kennen. Een hopeloze bundel van compromissen in tekstboeken en marketing technisch slim bedachte dure werkboeken. Ik zat vol met ideeën en wilde ze uitvoeren! Nou succes!

Misschien viel het je net op. Ik schreef: “Toch ging ik gebukt…”. Die zin staat ik in de verleden tijd. Waarom? Ik ga niet meer gebukt onder methodes! Het eind is in zicht! Ik schrijf mijn eigen methode voor mijn leerlingen, mijn vakgroep, voor de school: voor het onderwijs! De GSG Leo Vroman in Gouda geeft me deze kans. Het kan dus wel! Sinds begin dit schooljaar werk ik twee uitgeroosterde dagen waar ik maar wil aan de nieuwe methode Engels die onder andere 3 havo en 3 vwo vanaf volgend jaar gaan gebruiken. Mocht mijn methode een succes worden dan volgen daarna jaar twee en de eerste klas. Ik ben super enthousiast!

DIY Nieuwkrijt

Bloggen

En over dat schrijven van mijn eigen methode wil ik gaan bloggen. Ik wil erover schrijven om andere mensen mee te nemen in deze beweging. Het is namelijk niet zomaar iets om een methode te schrijven! Het is niet hetzelfde als los lesmateriaal schrijven en zelfs niet hetzelfde als het samenstellen van een leerlijn. Het is een geheel nieuw concept bedenken, vormgeven, testen en uitvoeren. Misschien vraag jij je nu af:

  • Hoe maak je daar tijd voor?
  • Hoe pak je dat aan?
  • Wat is jouw idee dan?
  • Wat heb je daarvoor moeten leren?
  • Wat moet er anders dan?
  • Hoe krijg ik de vakgroep achter me?
  • Hoe krijg ik het management team op school zo ver?
  • Waarom zijn jouw ideeën beter dan die van uitgeverijen? Dat zijn hele teams! Die mensen hebben er echt wel verstand van en ervaring mee!

Op al deze vragen en meer wil ik antwoord gaan geven in een reeks blogs. Hopelijk ik niet alleen! Als je veel bezig bent met onderwijsvernieuwing, net een lerarenopleiding hebt afgerond, of nog bezig bent met een opleiding herken je het vast en zeker: de praktijk sluit niet helemaal aan bij wat je geleerd hebt. Logisch natuurlijk, iedere school is anders. Toch zijn er vaak fundamentele dingen die je anders zou willen doen. Misschien ben jij net als ik aan het nadenken, onderhandelen of al bezig met schrijven! Misschien wil je gewoon je verhaal kwijt of misschien wil je net als ik gaan schrijven om anderen handvatten en moed mee te geven.

Heb je een vraag? Stel hem hieronder in het reactieveld!

Wil je zelf meeschrijven? Klik hier of stuur een mail naar: info@nieuwkrijt.nl

Op de hoogte blijven van het nieuws op NieuwKrijt.nl?

[wysija_form id=”3″]

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu