Instagram en Onderwijs

Instagram en Onderwijs vind je misschien een gekke combinatie, maar denk hier eens over na: Je hoeft tijdens pauzes, of wellicht zelfs tijdens lessen, alleen maar op de telefoon of tablet van de leerlingen mee te kijken en je ziet het hen gebruiken. Naast Snapchat, waar we eerder over schreven, is Instagram ongekend populair onder jongeren. Volgens onze infographic zelfs populairder! Meer dan 80% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs gebruikt Instagram namelijk dagelijks. Wanneer een platform zo vaak gebruik wordt, is het zonde geen koppeling met je lespraktijk te maken.

Wat is Instagram?

Instagram is een mobiele applicatie waarmee je foto’s deelt op een steeds langer wordende tijdlijn van foto’s. Over de foto’s kun je gemakkelijk één van de vele filters plakken waardoor je foto’s een bepaalde uitstraling krijgen. De foto’s kun je met of zonder hashtags (dit is een hashtag: #) delen. Door het gebruik van hashtags zoals #selfie #school #tentamens kun je de foto’s vindbaar maken voor andere mensen. Iedereen die zoekt op #baking krijgt foto’s te zien van over de hele wereld waarop mensen taart (of zichzelf in de zon) bakken.

#baking baking instagram en onderwijs
#baking

Instagram werd populair door het plaatsen van selfies. Over deze selfies en andere foto’s kunnen gemakkelijk mooie effecten gelegd worden. Inmiddels gebruiken bedrijven Instagram om landen, merken en andere zaken te promoten. Er zijn mensen die duizenden dollars verdienen met het plaatsen van foto’s van een land op hun populaire Instagramaccount. Nieuwkrijt.nl is overigens ook te vinden op Instagram! Het is mogelijk om een afgeschermd Instagramprofiel te gebruiken.

Hoe kun je Instagram gebruiken in het Onderwijs?

Instagram draait om het maken en delen van foto’s (en ook video’s maar dit gebeurt nauwelijks). Het is dus uitermate geschikt voor leerlingen die door visuele prikkels sneller leren.

Biologie

Leerlingen maken (lees tekenen, grafisch ontwerpen, etc.) cellen, organismen, erfelijkheidsschema’s en delen deze, door er een foto van te maken en deze op Instagram te delen met de hasgtags #biologie #naamvanles #naamvanschool. Dit is handig vanwege deze lijst met voordelen:

  • De leerlingen maken kunstwerken die voor iedereen ter wereld, of alleen hun klas, te zien zijn (niveau redefinition, SAMR-model).
  • Je kunt als docent overzichtelijk zien hoe de leerlingen hebben gewerkt en het eventueel zelfs digitaal beoordelen.
  • De leerlingen kunnen van elkaars werk leren.
  • Leerlingen kunnen trots hun werk delen.
  • Leerlingen hebben meer reden om netjes te werken.
  • Leerlingen worden na de les herinnert aan wat zij tijdens een les hebben gedaan of gemaakt; er is ongedwongen herhaling van de stof.
  • De foto’s op Instagram raak je niet zomaar kwijt, je aantekeningen helaas soms wel.
  • Leerlingen kunnen allemaal een onderdeel van een bepaald thema creëren en samen lesstof visualiseren. Je stelt je leerlingen hierdoor in staat een digitaal visueel portfolio te maken.

Een aantal van deze voordelen zie je ook terug wanneer je bij:

Aardrijkskunde

…de leerlingen

  • landschapstypen laat plaatsen met #toendra, #steppe, #etc.
  • foto’s van verschillen tussen #centrum, #periferie en #semiperiferie laat plaatsen
  • en vergeet andere begrippen als erosie, meanderen, sedimentatie, hoge- en lage luchtdrukgebieden, neerslagcyclus etc. niet!
#steppe steppe instagram en onderwijs
#steppe
#steppe steppe uitvergroot instagram en onderwijs
#steppe

…en bij

De moderne vreemde talen

… de leerlingen in paren verdeelt. In ieder paar geef je één van de twee leerlingen een kaartje (of een Snapchatbericht) met daarop een foto van een voorwerp. Deze leerling moet het voorwerp in de doeltaal omschrijven. De andere leerling tekent het voorwerp en deelt het via Instagram met de groep met de vooraf afgesproken hashtags . Alle foto’s met voorwerpen, vormen samen een hint voor bijvoorbeeld een te beluisteren nummer, te bekijken film of te lezen gedicht. Zo introduceer je op creatieve wijze, een volgende opdracht waarbij je in één keer de voorkennis (door alle hints) hebt geactiveerd. Het is tevens een goede en vooral leuke spreek- en luisteropdracht. Als docent kost het je bovendien erg weinig voorbereidingstijd.

En veel andere vakken!

Vul gerust aan in de reacties en laats ons weten hoe het gegaan is!

Waar moet je op letten?

Alles kan op Instagram geplaatst worden. Instagram heeft richtlijnen voor de inhoud die geplaatst mag worden, maar de controle hierop werkt met miljoenen gebruikers uiteraard niet snel. Houd dus rekening met de leeftijdscategorie die je lesgeeft. Dit, in verband met waar je leerlingen potentieel mee in aanraking laat komen. Over het algemeen geldt dat de meeste leerlingen al Instagram gebruiken en je hen dus niets laat zien wat ze nog niet tijdens de pauze bekijken. Meer informatie over Instagram en de richtlijnen? Klik hier.

We wensen je veel plezier met het uitproberen, spelen en genieten van wat sociale media je kan brengen in de les.

Op de hoogte blijven van deze sociale mediaserie?

[wysija_form id=”4″]

Op de hoogte blijven van alle artikelen op NieuwKrijt.nl?

[wysija_form id=”3″]

 

 

 

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu