Mediawijzer met MediaBreaker

Mediawijzer met MediaBreaker. Stereotypering, generalisatie en eenzijdige berichtgeving in de media, zorgen voor onbegrip, wij/zij-denken en een hoop andere narigheid. Reclames, maar ook nieuws uit kranten, het journaal en uiteraard de sociale media, beïnvloeden en vormen ons referentiekader. Met name jonge mensen zijn gevoelig voor de boodschap die zij krijgen via deze kanalen. Kritisch denken over wat je hoort en ziet is namelijk een vaardigheid die je moet trainen. Het hoort bovendien in het rijtje 21st century skills thuis. Eén van de vele manieren waarop je leerlingen kunt leren kritisch te denken is werken met MediaBreaker:

MediaBreaker is een initiatief van http://thelamp.org/ (wat je ook doet: sowieso bezoeken!) met het doel de gebruikers mediawijzer te maken door hen media onder de loep te laten nemen. Met MediaBreaker kunnen leerlingen (of jij) bestaande reclames en fragmenten, uit onder andere films en series hermonteren. Om het voor docenten gemakkelijker te maken, leerlingen gerichter media te laten breken, hebben zij een docentomgeving ontwikkeld. Wij kunnen er veel over vertellen maar hier kun je zelf bekijken wat het resultaat kan zijn:

Wat belangrijk is om je te realiseren voordat je hiermee aan de slag gaat, is dat MediaBreaker twee vormen kent. Iedere vorm heeft z’n voordelen.

Deze link: MediaBreaker, leidt naar het bewerkingsprogramma, zonder tussenkomst van een docent. Iedere video die een leerling ergens vindt, kan door hem of haar worden aangepast en ingestuurd naar TheLamp. Zij plaatsen de video na hun goedkeuring op het YouTube-kanaal. (klik hier voor een uitlegvideo)

Deze link: docentomgeving, leidt naar de meer afgeschermde omgeving waar je als docent video’s beschikbaar stelt aan leerlingen waarmee je hen wilt laten werken. Alleen jij ziet de uitkomst van hun projecten en kunt deze op die manier beoordelen. (Uitleg over hoe dit werkt vind je in de eerste video van deze blog)

Welke link je gebruikt hangt onder andere af van je lesdoelen en de categorie leerlingen die je lesgeeft. De eerste geeft de leerlingen meer vrijheid. De tweede geeft je als docent meer controle over met welk materiaal de leerlingen werken. Je kunt MediaBreaker via de docentomgeving ook inzetten, om leerlingen een video te laten analyseren voor andere doeleinden dan het analyseren van media. Een voorbeeld hiervan is het omschrijven van wat er op beelden van een uitbarstende vulkaan gebeurt, om leerlingen te laten leren over vulkanisme.

Heel veel plezier en succes! Laat het even weten als je een leuke les met MediaBreaker hebt gegeven!

[wysija_form id=”3″]

 

 

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu