Virtual Reality in Onderwijs

Virtual Reality in onderwijs biedt een goudmijn aan mogelijkheden. Met de Oculus Rift, Gear VR en zelfs de Google Cardboard is het onderwijs in één klap een scala aan werk- en leervormen rijker.

Wat is Virtual Reality?

Virtual Reality is een voor de gebruiker levensecht aanvoelende virtuele omgeving. Om deze ervaring te scheppen worden computer gesimuleerde omgevingen gebruikt. Bekijk deze video voor meer uitleg!

Het gebruik

Wat is mogelijk door Virtual Reality in onderwijs? Ik geef een aantal voorbeelden.

Anne

Anne zit in de eerste klas en moet voor Nederlands een schoenendoospresentatie geven. Ze heeft spreekangst en durft niet voor de groep te presenteren. Met Virtual Reality kan zij haar presentatie oefenen voor een virtueel publiek. De gezichtsuitdrukkingen en andere factoren die het presenteren eng zouden kunnen maken, kunnen allemaal ingesteld worden. Hierdoor kan Anne wennen aan het spreken voor groepen.

Mark

Mark is aardrijkskundedocent en houdt wel van een reisje. Tijdens zijn zomervakantie heeft hij een vulkaan bezocht. Hij nam zijn 360 graden camera mee en heeft opnames gemaakt van de vulkaan en de begroeiing in het omliggende gebied. Hij neemt zijn leerlingen mee door dit gebied en leert hen hiermee over de vernietigende maar ook de herstellende kracht van de natuur.

Jasper

Jasper zit in de derde klas havo en heeft moeite met Engelse gespreksvaardigheden. Hij gebruikt het platform Second Life in combinatie met Virtual Reality om zichzelf onder te dompelen in een Engelstalige wereld.

Deze drie voorbeelden geven slechts een kleine selectie van de ontelbare mogelijkheden weer; de mogelijkheden zijn eindeloos. Alles kan virtueel gecreëerd worden. Er wordt door allerlei mensen in Nederland en erbuiten ontwikkeld en geëxperimenteerd. Robin de Lange, die part-time PhD onderzoek doet bij de Media Technology Research Group (Universiteit Leiden), organiseerde recentelijk een symposium over Virtual Reality in Onderwijs. Ook vinden er regelmatig hackatons creative coding plaats waarbij ontwikkelaars bij elkaar komen om ideeën uit te wisselen en samen materiaal te ontwikkelen.

Kanttekeningen

Gewaakt moet worden voor het inzetten van Virtual Reality als paradepaardje. Het TPCK– en SAMR-model moeten in acht worden genomen bij de implementatie van Virtual Reality in onderwijs. Verkeerd gebruik is een verspilling van kostbare onderwijstijd en vernietigt de wil van docenten om te blijven experimenteren. Wanneer je epilepsie hebt of snel reisziekte ervaart is gebruik af te raden.

Zelf proberen?

Lijkt het jou leuk om een wandeling door een schilderij van Dali of het menselijk lichaam te maken? Zie je de meerwaarde van het meelopen in een protestmars van Martin Luther King voor geschiedenis? Probeer het uit en zie wat mogelijk is!

De middelen worden steeds beter en de beschikbare content steeds groter. Tevens zijn de verschillende VR-tools tegen steeds lagere prijzen verkrijgbaar. Een kennismaking met Virtual Reality hoeft niet duur te zijn. Om je eerste VR-ervaring te beleven ben je met de Google Cardboard voor 7,95 klaar. Met het exemplaar verkrijgbaar bij de action kost het je slechts 1,99. Het proberen waard toch?

[wysija_form id=”3″]

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu