Is Pokémon GO een blijvertje?

Pokémon GO

Inmiddels spelen 1.3 miljoen mensen Pokémon GO (NU.nl). Zoals mijn moeder vroeger zei toen ik Pokémon kaarten wilde kopen: “Nee Dennis, dit is een rage, net als je flippo’s en knikkers, die liggen ook te verstoffen” We gaan hier geen geld aan uitgeven. Ze had gelijk wat betreft de kaarten. Pokémon bleef echter in andere vormen altijd populair.

Gelukkig is Pokémon Go gratis te downloaden en spelen (tenzij in-game aankopen doet om sneller te vorderen). Het kostenargument kan dit keer niet tegen me gebruikt worden.

Bij de (onderwijs)mensen om mij heen merk ik voorzichtigheid als het gaat over de toepassingen van Pokémon Go of Augmented Reality in het onderwijs. Moeten we dat wel doen? Moeten we hierin mee? Ik zeg volmondig ja.

Ja, Pokémon Go is een rage. De techniek erachter, Augmented Reality, is echter de basis voor een belevingsrijkere en daardoor interessantere en potentieel leerzamere game- of juist leerbeleving.

Wat kunnen we van Pokémon Go leren?

De spelers die je op straat tegenkomt kennen alle name van de Pokémons en de aanvallen die ze kunnen uitvoeren. Kennen zij ook alle namen van onze ministers, de steden in Nederland, de verschillende tektonische plaatkrachten of natuurkundige wetten? Waarschijnlijk hebben ze die kennis niet helemaal paraat.

Na een middag Pokémon Go uit te hebben geprobeerd, heb ik zelden zóveel ‘ouderwetse’ face-to-face gesprekken met vreemden gehad op één middag (voordeel voor onze jeugd!). Kan je nagaan: het spel is nog niet eens officieel uit in Nederland! Naast mijn huis zit een Pokémon gym. Ook vandaag zag ik weer meerdere mensen bij elkaar staan en de gym veroveren van het team dat de gym nu in handen heeft.

Gelukkig gaan er best wat wetten en logica schuil in de eigenschappen van de verschillende Pokémons. Spelenderwijs leren is effectief en populair. Het grijpt je, interesseert je, je onthoudt het en je wordt vaardiger.

Wat we van Pokémon Go kunnen leren is dat de techniek erachter ons in staat stelt om op een belevingsrijke manier, inclusief spelelement, leerlingen dingen te laten leren. We kunnen ze op onderzoek laten gaan en dingen laten leren terwijl ze het nog leuk vinden ook. Bovendien krijgen ze veel meer beweging, zijn ze meer buiten en kunnen ze het tijdens én buiten schooltijd doen.

 

Zelf aan de slag met Augmented Reality

Want hoe tof zou het zijn als de leerlingen elementen uit de reeds behandelde stof tegenkomen, in het door jou uitgezette spel in hun vrije tijd zonder dat het voelt alsof ze leren?

Het zelf maken van een augmented reality is misschien een beetje lastig en tijdrovend, zelfs in je zomervakantie. Daarom noem ik hier een aantal laagdrempelige manieren en applicaties om de werkelijkheid aan te passen door middel van techniek en een spelelement toe te voegen aan je lessen. Want juist op de scheidslijn tussen leren en spelen is winst te behalen.

De (web)apps en ideeën die je kunt gebruiken

Let op! Voorbeelden zoals de Google Field Trip en Goosechase zijn in essentie niet echt augmented maar meer spelvormen. Ze veranderen niks aan de werkelijkheid. Augmented betekent namelijk ‘aangepast’ en Augmented Reality dus aangepaste werkelijkheid.  Ze kunnen wel een basis zijn voor de andere genoemde apps en ideeën zoals Aurasma. Door te combineren en wat van jezelf toe te voegen kun je een mooi project, spel of een mooie leerzame ervaring creëren.

Toegankelijk

Google Field TripGoogle Field Trip 

Creëer een eigen kaart met Google Maps en plaats opdrachten op de kaart.  Dit houdt niet in dat je zelf een kaart gaat tekenen; Je gebruikt een bestaande kaart maar voegt er je eigen pins aan toe. Aan de pins kun je ook luisterbestanden (podcasts bijvoorbeeld) toevoegen die leerlingen ter plekke instructies geven over wat ze daar moeten doen. Je kunt op de desbetreffende plekken ook QR-codes ophangen of met Aurasma objecten (augmented) tonen waar leerlingen iets mee moeten doen. Hier wordt door Google uitgelegd hoe je zelf een kaart maakt (echt eenvoudig, gewoon proberen). Hier wordt een reeds opgezet project beschreven.

Goosechasegoosechase 

Goosechase is niet alleen leuk voor vrijgezellenfeestjes maar kan ook gebruikt worden voor excursies en speurtochten. Hoe het werkt? Je creëert missies zoals: “Maak een foto met de naamgever van de straat Unter den Linden in Berlijn.” Leerlingen maken als het goed is een foto met één van de Lindebomen op die straat. Anderen beoordelen de foto en als deze goed is kunnen ze door naar de volgende opdracht van de speurtocht. Een andere opdracht zou kunnen zijn om mensen op straat samen met de leerlingen iets uit te laten beelden. Op deze manier help je de leerlingen op een leuke en laagdrempelige manier contact maken met locals die de doeltaal spreken. De teams met de meeste punten wint. Klik op deze link en leer meer.

AurasmaAurasma (iOS en Android) Met Aurasma had ik de beste ervaringen. Het werkt snel en eenvoudig. Je maakt een foto van bijvoorbeeld een gebouw, je voegt er een bestaande animatie of eigen foto / video van je telefoon aan toe, je publiceert en klaar is je ‘Aura’.

Stel je voor dat je een eigen Google Field Trip (zoals boven beschreven) hebt gecreëerd. Op de kaart laat je weten dat bepaalde locaties gescand moeten worden om informatie te krijgen. De kinderen scannen de omgeving met de Aurasma app en krijgen dan een animatie, video of afbeelding te zien van een puzzelstukje van een speurtocht. Dit kan zelfs in  het donker want in de Aurasma app zit een flashlight functie! Super vet!

Tip: werk vanaf je smartphone. Dit is makkelijker dan via een laptop of pc omdat de app erg goed is.

Verder leuk maar weinig eigen creatieve input:

QuiverVisionQuiver (iOS en Android) In principe alleen om door Quiver aangeboden kleurplaten tot leven te laten komen (extra motivatie om te leren kleuren binnen de lijntjes voor jongere kinderen) maar sinds kort ook meer educatieve toepassingen. Zo komen neuronen tot leven zodra je de tekening af hebt en kun je 3D organen bekijken. Check het hier.

 

 

Elements4D (IOS)Elements4D

Je download de app, print de werkbladen en eventueel lesplannen (als docent). De werkbladen moeten tot kubussen geknipt en geplakt worden. Daarna kun je beginnen. De kubussen representeren elementen. Zodra je met de app de kubussen filmt komen ze tot leven. Zodra je bepaalde elementen combineert geven deze een reactie als dat in het echt ook zou gebeuren. Zo kunnen kinderen experimenteren met de verschillende elementen en leren ze deze op een leuke manier ook beter kennen. Nadeel is wel dat alles in het Engels is, tenzij je tweetalig onderwijs verzorgt of volgt.

Gevorderd

Gevorderd maar niet zomaar verder lezen. Op iedere school zitten leerlingen die verder zijn met programmeren (games, websites etc.), (3D) design, en Virtual en Augmented Reality.

AugmentAugment. De app Augment is voor hen, en misschien voor jou. Creeër eerst een account met je schoolmail (belangrijk) om later via deze link een gratis educatieve upgrade te krijgen. Ook je leerlingen kunnen op deze manier een gratis edu-account krijgen.

Vervolgens kun je leerlingen, of zelf, 3D renders (laten) maken die tevoorschijn komen op je scherm zodra de app de vooraf ingestelde vorm ergens van herkent. Je kunt bijvoorbeeld een 3D moordwapen verstoppen in een lade van een bureau. leerlingen kunnen met hun telefoon een ruimte doorzoeken met hun telefoon en zodra deze de lade scant zien de leerlingen het moordwapen in de lade liggen via het scherm.

Conclusie

Pokémon GO, zoals veel spellen, verliest uiteindelijk de grootste groep gebruikers weer. De techniek achter het spel is echter een blijvende waardevolle factor die we hopelijk in kunnen zetten binnen het onderwijs. Wat we in ieder geval moeten realiseren is dat spelenderwijs (gamification) leren noodzakelijk is in deze tijd. Laten we de middelen die leerlingen al gebruiken inzetten voor leren. Ik hoop met de gegeven tips daar enigszins handvatten voor geboden te hebben.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu