Je gaat lezen over Recap, een tool waarmee je onder andere leerlingen gemakkelijk vragen kunt laten beantwoorden op video (zonder YouTube), hun begrip kunt controleren, hun vragen met de klas kunt delen en hen leerpaden (Journeys) kunt toewijzen. Voor ik dat doe, vertel ik eerst even wat ik ermee wil gaan doen! Misschien zie jij ook wel een kans!

RECAP

Al jaren gebruiken wij bij het vak Engels ‘Blackbirds‘. ‘Blackbirds’ is de Engelstalige equivalent van ‘Lijsters‘. Het zijn boekjes op niveau zodat de leerlingen hun leesvaardigheid kunnen trainen en enthousiast kunnen worden om de leerlingen op niveau te laten lezen en enthousiast te maken nog eens een boek op te pakken.

Een paar jaar nadat ik me bij de vakgroep op mijn huidige school aansloot, wilden we iets nieuws te proberen met de verwerking van de ‘Blackbirds’. We hadden de leerlingen altijd toetsen laten maken over deze boeken maar dit had niet het gewenste effect; het werkte niet motiverend en leerlingen die ondanks bloed, zweet en tranen nog steeds een onvoldoende haalden waren begrijpelijkerwijs diep teleurgesteld.

We bedachten een soort leesdossier, niet erg vernieuwend zou je denken (…of je denkt, nee, niet doen! teveel werk!). Echter, dit leesdossier bevat opdrachten waarmee leerlingen de wereld om hen heen konden raken (en ze doen dat ook!). We noemden het ‘The Media File’ omdat er uiteindelijk ook opdrachten aan gekoppeld kunnen worden die betrekking hebben op film, nieuws, theater, etc.

De opdrachten die momenteel voor lezen in The Media File zitten zijn:

  • Stuur daadwerkelijk een brief naar de auteur (leerlingen krijgen soms reactie!) Je zou die gezichten eens moeten zien als ze dat vol trots vertellen!
  • Schrijf Fanfiction en plaats het op fanfaction.net (leerlingen krijgen soms applaus van lezers én auteurs!). Ik was ontzettend trots toen ik hun stuk las en nog trotser toen ik de  reacties van andere mensen las!
  • Schrijf óf vlog een review en plaats deze online. (Deze behoeft wat aanpassing…)
  • Maak een trailer en plaats deze online. (Ook deze is niet perfect…)

De ene opdracht is dus duidelijk beter dan de ander en dat is niet erg. Wat we merken is dat leerlingen ontzettend toffe dingen doen met wat ze in hun boeken lezen.

Naast deze opdrachten hadden we ook de Video Diary. Ze moesten aan het begin, midden en einde telkens drie (sorry voor het Engels) thought provoking vragen beantwoorden. Deze filmpjes moesten vervolgens samengevoegd worden en als één link openbaar of privé geüpload worden naar YouTube. Hier konden wij ze dan snel bekijken, dachten we. Je raadt het al? Drama. Van ouders die zich zorgen maakten over privacy tot problemen gerelateerd aan ict-vaardigheden. Dit maakte het met zoveel leerlingen niet mogelijk prettig te werken.

Die opdracht moest er helaas uit. Waarom helaas? Omdat sommige leerlingen echt gemaakt bleken voor het scherm. Ze kwamen los, deden toffe toneelstukjes, tekende personages: ze maakten er echt iets geweldigs van. Je raakte zo verrast door de persoonlijkheden en de kanten van leerlingen die je normaliter niet ziet!

Als vervanging van de Video Diary moeten leerlingen nu een korte samenvatting schrijven en in totaal drie (in plaats van negen) vragen beantwoorden die we ze eerder ook lieten beantwoorden. Het moet namelijk wel na te kijken blijven. Misschien niet voor lang meer!

Ik kwam vandaag een tool tegen die het tij zou kunnen keren. Het heet Recap en je kunt leerlingen makkelijk en privé vragen op video laten beantwoorden. Deze specifieke functionaliteit binnen de tool is eigenlijk bedoeld om leerlingen na een uitleg verbaal te laten verwoorden hoe iets werkt waardoor jij als docent een goed beeld krijgt van hun begrip. Echter, je hoeft een tool niet altijd te gebruiken waarvoor het gemaakt is. Ik gebruik mijn kaasschaaf straks ook om zoete aardappels te schillen.

Misschien heb jij ook iets aan deze tool en kun je hem gebruiken voor jouw onderwijspraktijk!

Wat kun je onder andere doen met Recap?Recap

  • Jij stelt een vraag of meerdere vragen en de leerling kan op zijn / haar device en op eigen moment in een 15, 30, 60 of 2 minuut durende video per vraag antwoord geven. Geen YouTube nodig, niks bewerken, niks lastig!
  • Ze kunnen na ieder antwoord met een knop aangeven of ze zelf het idee hebben dat ze het goed begrepen hebben.
  • Ze kunnen vragen stellen die jij privé kunt beantwoorden maar ook met de klas kunt delen.
  • Je kunt ze op basis van gegeven antwoorden of vragen Journeys toewijzen. Dit zijn door docenten gemaakte leerpaden over bepaalde onderwerpen met vragen en filmpjes.
  • Jij kunt je favoriete antwoorden in een samenvatting door Recap afspelen en zo aan het einde van bijvoorbeeld een projectdag mooie dingen met de rest delen.

Heb jij het al gebruikt en zie je nog meer mogelijkheden? Laat het weten!

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu