Snapchat je les

Snapchat je les. In Nederland pakt het onderwijs het tot dusver nog niet echt op. Op middelbare scholen en universiteiten in Amerika is het echter al lang niet meer vreemd Snapchat te gebruiken voor educatieve doeleinden. Hoewel scholen in Nederland de smartphone en dus ook Snapchat liever in een kluisje zien tijdens lessen, beginnen bedrijven in Nederland zoals ABN AMRO het gebruik van deze ijzersterke app inmiddels te omarmen. Logisch ook, gezien de enorme gebruikersbasis onder voornamelijk jongeren.

Praktische toepassingen

Sociale Psychologie – HBO / WO

Toen ik mijn minor Toegepaste Psychologie volgde, had ik onder andere het vak sociale psychologie. Ik vond het vak ontzettend interessant en leerde de verschillende theorieën en effecten gemakkelijk uit mijn hoofd. Dit lukte mij door het observeren van mijn omgeving en ook mijzelf binnen die omgeving. Het gedrag dat ik waarnam, koppelde ik aan wat ik had gelezen in mijn studieboeken en had gehoord tijdens lessen.

Als een groep studenten en zelfs de docent met de te leren theorie verklaarbare fenomenen op Snapchat met de rest deelt, leert de groep hier sneller door. Je hoeft maar vijf minuten bij een stoplicht te staan, om waar te nemen dat een op groen licht wachtende groep massaal door rood kan rijden; wanneer één van hen dit doet, volgt de rest (group behaviour, wellicht door informationele sociale invloed). Hier filmpjes van maken en het bijbehorende begrip vragen aan de ontvangers is een goede oefening.

Wiskunde

Tijdens een instructie of in de aanloop naar een toets, kan een docent een foto maken van een opdracht met Snapchat. Deze zien zijn leerlingen op hun smartphone. De leerlingen kunnen door op de foto te tekenen of een reactie te typen, de opdracht oplossen en deze gemakkelijk terugsturen naar de docent. Op deze manier krijgt de docent gemakkelijk en op leuke wijze inzicht in hoe de leerlingen ervoor staan. Dit is tevens handig wanneer de docent deze berichten na schooltijd stuurt. Op deze manier krijgen de leerlingen op een leuke manier een herinnering zich bezig te houden met het leren voor een toets of SO. Dit kan zelfs erg leuk zijn als de docent wiskundige raadsels stuurt zoals deze.

Moderne Vreemde Talen

Leerlingen en docenten delen tijdens en na school gemakkelijk filmpjes met elkaar waarin ze bijvoorbeeld de volgende vorm ‘onderwerp + werkwoord + ing’ delen, om te praten over iets wat ze op dat moment aan het doen zijn. Deze vorm (present continuous) wordt op deze manier herkenbaar ingeslepen. “I am snapchatting”, “my friend is playing ColorSwitch”, “my classmates are taking a test, but I am not taking it.”

Het mooiste van alles is nog dat je deze tijdsvorm onder andere gebruikt om te praten over wat er op het moment van spreken gaande is. Wanneer iemand zo’n filmpje ontvangt en het afspeelt, spreekt de persoon in de tegenwoordige tijd over wat er op dat moment gaande is, ondanks dat het al eerder opgenomen is. Het actuele karakter van Snapchat, maakt het mogelijk meer voorbeelden te geven dan normaal tijdens een les fysiek mogelijk is.

Als je in de les uitlegt dat je “I am talking” zegt als je het op dat moment doet en “I talk” als je het hebt over een gewoonte, is er maar een beperkt aantal voorbeelden dat je kunt geven. Je kunt namelijk niet iedere actie in een klas uitvoeren. Stel dat je naar Walibi gaat en in een achtbaan al schreeuwend een filmpje opneemt waarin je: “I am riding a rollercoaster” roep, dan geef je hen een actueel voorbeeld van iets wat niet in de klas zou kunnen. het is tevens een voorbeeld dat ze nooit meer vergeten!

Filosofie

Je bereikt met Snapchat je leerlingen op een leuke manier. Een vraagstuk waar ze in het weekend over na kunnen denken deel je laagdrempelig met je leerlingen via Snapchat.

 

Promoot je school

Leerlingen naar je school trekken is tegenwoordig een serieuze zaak. Zeker nu de leerlingaantallen ook in het voortgezet onderwijs teruglopen in veel regio’s, is het belangrijk goede PR te hebben. Snapchat leent zich uitstekend leerlingen van de basisschool een kijkje in de keuken te laten nemen. Zeker tijdens evenementen op je school of gewoon tijdens lessen, kan leuke content geschoten en gedeeld worden.

Leerlingen krijgen zo een beter beeld van wat het betekent om naar jouw school te gaan. Het beste van alles? Snapchat is een soort massamedia met een tijdelijk karakter. Je kunt met Snapchat je content naar slechts één persoon sturen, maar ook naar hele groepen. De tijdelijke aard en daarmee privacy van Snapchat is ook een voordeel. Als je hetzelfde met Instagram zou proberen, heb je kans op nare reacties van leerlingen van andere scholen. Daar is bij Snapchat geen sprake van omdat reageren alleen kan naar de zender. De reacties zijn niet zichtbaar voor anderen.

 

Kritische noot

Uiteraard is het gebruik van Snapchat niet voor ieder vak, iedere school, iedere docent of iedere leerling even geschikt. Het doel van dit artikel is dan ook enkel te inspireren. Misschien ben jij wel iemand die hier niet aan gedacht had, maar voor wie dit wel een ontzettend leuke toevoeging kan betekenen.

Conclusie

Gezien de immense populariteit onder jongeren, de privacyvoordelen en het feit dat Snapchat in de les een leuke variatie op de rest van de lessen zou bieden, is het volgens ons het uitproberen waard. Wij kunnen ons echter goed voorstellen dat niet iedereen te springen staat Snapchat in of na de les te omarmen. Snapchat op z’n minst downloaden lijkt me echter een goed idee. Weten wat jouw leerlingen aanspreekt is geen overbodige luxe!

Heb je dit artikel gelezen maar geen idee wat Snapchat is of hoe het werkt? Klik dan hier om uit te vinden wat Snapchat is en hier, om een paar handige tips te lezen over het gebruik ervan.

Op de hoogte blijven van andere artikelen omtrent het implementeren van sociale media in de les? Schrijf je in voor de overige twee e-mail alerts voor deze sociale media sersie.

[wysija_form id=”4″]

Op de hoogte blijven van alle artikelen van NieuwKrijt.nl? Schrijf je dan ook hieronder in:

[wysija_form id=”3″]

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu