Het is 18:32 op het moment van schrijven. Het ‘Trending Dinner’ (interessant voor het gehele onderwijsveld) gaat zo van start. Tot nu toe heb ik veel gehoord, gezien en gepraat. Ik moet zeggen dat het algemene deel van de maandag voor mij niet het meest nuttige deel is (ga woensdag als je po/vo’er bent!). Ik vind het wel leuk om te horen dat er zoveel verschillende partijen bezig zijn met het ontwikkelen van systemen die onderwijs mogelijk efficiënter, leuker en leerzamer kunnen maken.

Energie slim inzetten

De laatste keynote van vandaag was voor mij persoonlijk gelukkig wel erg relevant. Mij is recentelijk onder de aandacht gebracht dat ik te vaak energie stop in dingen waar ik zelf geen energie uit kan halen. Nu is dit niet altijd een probleem wanneer je er een ander mee helpt. Wanneer je energie stopt in mensen die niet willen moet je soms echter gewoon je energie op andere mensen richten. Dit lijkt erg logisch maar ik denk dat er veel mensen zoals ik zijn die dit minder handig aanpakken dan zou kunnen; soms wil je gewoon zo graag dat andere mensen dezelfde passie voelen als jijzelf!

Jan-Peter Bogers

De laatste keynote ging onder andere over het slim en simpel gebruiken van je energie en middelen. Jan-Peter Bogers sprak over het versimpelen van projecten: ‘Projecten Realiseren Zonder Gedoe’ (PRZG – nee hoor, we hebben hier overal afkortingen voor maar dit is er gelukkig geen.) Hij begon met een uitleg over het verloop van een project:

Vaak hebben mensen volgens Jan-Peter een idee (leuk, vervolgens is er een plan (ook nog leuk: je kunt starten!) en dan komt het project en verdwijnt de energie. Hier is volgens hem een aantal oorzaken voor:

img_3142
Geld, tijd, regels, jijzelf, mensen en complexiteit.

Hij zegt: “Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waarom doe je wat je doet?
  • Wat heb je écht nodig?
  • Wie heb je écht nodig?
  • Hoe kom je aan hem / haar / het?
  • Wat heb je vooral niet nodig?”

Het voorbeeld dat hij gaf was: “Als ik mijn tas later vanavond vergeet en het gebouw al dicht is, kan de portier mij wellicht helpen en is hij dus belangrijk voor mij. De directeur, waarschijnlijk thuis, kan dan weinig voor mij doen. Wil ik goedkoop een zaal huren is het wel handig om een kort lijntje met de directeur te hebben.” Een beetje opportunistisch klinkt het wel. Echter, in principe is het vanzelfsprekend dat je niet voor alles naar dezelfde personen gaat maar je oplossingen zoekt waar deze gevonden kunnen worden. Meer lezen? Zijn boek ‘Versimpelen’ is hier te koop.

Conclusie

Voor mij betekende de lezing vooral een herinnering aan datgene wat ik vaker moet doen. Ik moet het simpel houden en af en toe stilstaan en mezelf vragen stellen over mijn professionele handelen. Aan de vragen die we onszelf volgens Jan-Peter Bogers moeten stellen voeg ik er graag nog één toe: Waar heb ik wel / geen invloed op?

[wysija_form id=”3″]

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu