Onvrede

Formuleer wat je wilt hebben.

We zijn niet tevreden over de aansluiting van digitale middelen op onze onderwijswensen. Frans Schouwenburg heeft dit geconstateerd bij onder andere po, vo en mbo-scholen; adaptieve programma’s zijn nog veel te veel gericht op goed of fout. Scholen rekenen op de ondersteunende kracht van ICT. Voorlopers in het PO en VO hebben hun onderwijs conceptueel op orde maar missen middelen die bij hun beoogde aanpak past. Met name het ontbreken van goede feedback resulteert in onvoldoende didactische kwaliteit van de digitale middelen.

Eigen Schuld

We snijden onszelf in de vingers. Scholen hebben meermaals geïnvesteerd in de ontwikkeling van technologie vanuit het principe: ‘If you build it, they will come’. Helaas waren de schoolinitiatieven conceptueel niet sterk genoeg om te floreren. We willen efficiënt, doelgericht, informeel, ondernemend en gepersonaliseerd leren. Het draagvlak bestaat vaak niet onder het onderwijzend personeel. Bestuurders verwachten dat draagvlak wel.

Actie!

Wat kunnen / moeten we doen om de productie van uitgevers en andere partijen te stimuleren? Samenwerken op basis van een heldere onderwijswens, een bestelling doen en onze markt vormen met een krachtige gebundelde vraag. We hebben een volwassen consumentschap nodig waar de markt zich vertaalt in een krachtige vraag.

Andere vragen stellen

We stellen ook vaak de verkeerde vraag. Zeg / vraag: “Ik wil dit en dit en dit, kan uw product dat?” in plaats van: “Wat kan uw product allemaal?”. Er zijn voorbeelden van scholen die hebben gevraagd om een bepaald product, niet hebben geïnvesteerd, het wel hebben gekregen en er nog steeds gebruik van maken en dus voor betalen. Hiervoor moeten we ons verzamelen en samen met andere gelijkgestemde scholen bestellingen doen met specifieke wensen.

Drie lessen die we kunnen leren:

  1. Voorlopende scholen zijn teleurgesteld in het aanbod op hun exacte deelvraag. Er bestaan veel standaard producten. De markt heeft geen wil het te ontwikkelen. We moeten ons dus verzamelen en een duidelijke vraag neer zetten waaruit een markt blijkt voor producenten.
  2. Rekenen op het perfecte ‘all in one platform’ is niet realistisch.
  3. De markt is nodig. Ga niet met publieke middelen ondernemen. Een stoer bedongen korting is een schijninvloed. Stel liever de goede vraag aan de markt, bij voorkeur vanuit een grote massa. alleen ga je snel maar samen sneller. “Wanneer gaat u nou eens echt formuleren wat u nodig heeft?”

Video

Ik heb bijna de hele speech van Frans Schouwenburg opgenomen zodat je hem hier terug kunt kijken (hier volledig beeld). Helaas heb ik de goede grappen over Maurice de Hond aan het begin over spelling en EIpad scholen gemist tijdens het opnemen! Dit was een Facebook LIVEvideo en daarom zul je ook af en toe mijn hoofd gek zien doen. Niet schrikken!

[wysija_form id=”3″]

Geplaatst door Dennis de Vink op maandag 7 november 2016

 

 

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu