Dit is de vierde blog uit een serie blogs over de Kennisnet Onderzoeksconferentie 2016 met als thema ICT werkt.

Kennisnet organiseerde op 15 juni 2016 een zeer leerzame onderzoeksconferentie in het Flint theater te Amersfoort. Kon je er niet bijzijn of wil je alles teruglezen? Dan kan dat in deze blogreeks of in de liveblog die ik tijdens de onderzoeksconferentie bijhield.

GO-LAB

Ton de Jong vertelde over GO-LAB. Met GO-LAB kunnen leerlingen practica uitvoeren in online laboratoria.

“Er is een grote behoefte aan uitdagend science onderwijs.”

Waar Virtual Reality dure onderzoeksreizen voor scholen financieel haalbaar maakt, doet GO-LAB dat voor leerlingen die zelf onderzoek willen of moeten doen. Ook als onderdeel van een flipped classroom of als voorbereiding op een echt practicum is GO-LAB nuttig. Werken met GO-LAB is actief leren. Actief leren verhoogt de prestatie met 0,47 SD (ongeveer 6%) Onder actief leren valt:

  • Ervaringsleren
  • Ontwerpend leren
  • Probleem gebaseerd leren
  • Explorerend leren
  • Peer turoring
  • Case-based leren
  • Project-gebaseerd leren
  • Samenwerkend leren
  • Self-directed learning

en ook Onderzoekend leren zoals bij GO-LAB het geval is.

De verschilkende Labz worden door docenten van over de hele wereld opgezet en met elkaar gedeeld. Sommige labz bestaan zelfs zowel digitaal als in het echt. Een voorbeeld hiervan is een online GO-LAB waar je de wet van Archimedes kunt onderzoeken. Je kunt instellingen invoeren en zo allerlei practica uitvoeren. Bij het daadwerkelijk bestaande lab zie je via een live camera hoe ergens anders in de wereld een object met bepaalde door jou ingevoerde eigenschappen in het water drijft.

Alles is te programmeren en dus zijn de mogelijkheden eindeloos. Zelfs spelen met een deeltjesversneller is mogelijk. Dit is gebeurt uiteraard niet echt elders in de wereld.

Toepassing van GO-LAB

Het is niet de bedoeling dat je leerlingen een account laat aanmaken en ze erop los laat experimenteren. Hoewel een enkele leerling vanuit intrinsieke motivatie daadwerkelijk zelf onderzoekjes zal starten, heeft het gros van de leerlingen kaders nodig. Het inzetten van GO-LAB als onderdeel van een project of les is dus zeker aan te raden. Wanneer je leerlingen gewoon met GO-LAB laat spelen leren ze er weinig van omdat het vooral bij spelen blijft en er geen actieve verwerking is van hetgeen getest plaatsvindt. Vind je het lastig om een les om het gebruik van een GO-LAB te ontwerpen of weet je niet hoe je een online leeromgeving kunt inrichten? Ook dit kan op het platform van GO-LAB. Je hoeft dus geen website te bouwen of andere tools zoals cloudschool.org te gebruiken.

De experimenten die beschikbaar zijn worden continue aangevuld door docenten vanuit de hele wereld. Ook samenwerken met anderen om online laboratoria op te zetten is mogelijk. Lees hier meer over GO-lab.

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu