Ja maar…meneer…U vraagt tenminste wat u kunt verbeteren. Andere docenten doen dat nooit

Als mentor van een geweldige groep leuke jonge mensen doet het mij soms pijn te horen dat ik slechts één van de weinige docenten ben die hen naar feedback vraagt. Op de tweedegraads docentenopleiding Engels die ik in Utrecht genoot werd mij op het hart gedrukt veel bewijsmateriaal voor mijn assessment startbekwaam te verzamelen. Hieruit is bij mij de gewoonte ontstaan de leerling met grote regelmaat te vragen wat ze van mij en mijn lessen vinden. Ik schreef hier al eerder over in het stuk Evalueren kun je leren. Hierin geef ik ook tips hoe je dat makkelijk kunt doen. Vandaag stond er een interessant stuk in de Volkskrant over een webapp genaamd OnzeLes.  Onze les is een initiatief van de Nationale Denktank.

Waarom is OnzeLes een goede uitkomst?

Onzeles

  • is gemakkelijk in gebruik. De handleiding is bovendien duidelijk.
  • vereist zeer weinig ict vaardigheden van de docent.
  • maakt gebruik van de smartphones die leerlingen al hebben of van andere hardware (tablets, desktops, laptops) die aanwezig is.
  • is een prachtige tool om je ontwikkeling als docent te monitoren en in een stroomversnelling te brengen.
  • stelt je in staat vragenlijsten met andere docenten te delen. Zo wordt de database met volgens leerlingen waardevolle kenmerken steeds groter.
  • biedt een veilige omgeving voor de docent. De leerlingen geven evenveel tips als tops. Een docent wordt dus niet helemaal afgebrand.
  • is een webapplicatie en vereist geen download.
  • etc.

Leerlingen krijgen zelden de mogelijkheid om structureel mee te denken over hoe de les verbeterd kan worden.[1] Dat is zonde, want meedenken verhoogt de motivatie, verbetert het leerproces en stimuleert de professionele ontwikkeling van leraren.[2] Hoe mooi zou het zijn als tweeënhalf miljoen leerlingen actief meedenken over de verbetering van lessen in Nederland?[3] -http://www.nationale-denktank.nl/

Ik vind dit een super goede ontwikkeling die het mogelijk maakt met beperkte kennis van ICT op een voor de docent prettige manier aan zijn of haar ontwikkeling te werken.

Wellicht een goed idee met OnzeLes

Toen ik dit jaar voor het eerst mentor werd vroeg ik mijn mentorleerlingen gekleurde strookjes in te vullen. Paars was voor iets waar ze gepassioneerd over waren, blauw voor een eigenschap die ze toeschrijven aan een goede mentor, geel voor welke vakken ze moeilijk vinden en oranje voor hun hobby’s. Deze strookjes gebruikte ik om een klassengesprek te starten en de namen te leren.

De strookjes met belangrijke eigenschappen van wat een goede mentor is kun je invoeren in OnzeLes. Zo heb je meteen een vragenlijst met eigenschappen waar de leerlingen om geven en kun je later in het jaar controleren of je het in de ogen van je leerlingen goed doet.

Enthousiast over OnzeLes?

Ook klaar om een keer eerlijk en veilig naar de kwaliteit van je lessen te kijken? Groei is mooi en het voelt goed om beter aan de behoeften van je leerlingen te kunnen voldoen. Je doet het immers allemaal voor hen, toch? Kijk hier om tips te krijgen over hoe je aan de slag kunt gaan.

Kijk hier voor meer informatie over het initiatief en andere projecten van de Nationale Denktank.

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu