Ruud Veltenaar

Ruud Veltenaar (trendwatcher) inspireert en laat je ook een beetje schrikken. Veel van de dingen die hij zegt geven mij, vooruitstrevend docent Engels VO met een blinde vlek voor beren op de weg, soms een naar gevoel.

Het toekomstbeeld dat hij schept zal voor veel van mijn collega’s aanvoelen zoals beangstigende klimaatprognoses ook aanvoelen; je kunt er niet mee omgaan en legt de informatie naast je neer.

Onze baan zal volgens Ruud Veltenaar echter met de technologie van de toekomst helemaal veranderen / kantelen. Een goed advies van hem: “Wanneer de wereld kantelt, kantel je mee, anders staat de wereld voor jou op zijn kop”. Leg die belemmerende overtuigingen dus naast je neer en probeer met een open blik naar de toekomst te kijken. Wat zijn dan die radicale veranderingen dan? Een aantal voorbeelden:

  • We zijn al verder dan gedacht in het sturen van informatie vanuit het brein naar technologie. Andersom ook:
  • In de toekomt kunnen mensen slimmer gemaakt worden (enkele decennia) door middel van chips in het brein (1000 keer slimmer worden) of in de apparaten die je al bij je draagt (iphone, telefoon, bril etc.).
    • Hierdoor ga je uiteraard anders kijken naar wat we leerlingen moeten leren. Minder naar het bijbrengen van kennis en meer naar het ontwikkelen van jezelf als mens.
  • De kinderen van nu bereiken met gemak zeer hoge leeftijden en zijn op hun 90eeven vitaal als de vijftiger van nu.
  • Samenvattend kun je concluderen dat je de scholen van nu kunt vervangen voor educatieve centra waar je virtueel co-creërend aan de slag gaat. De docent zal in ieder geval niet meer voor een bord tegen 25-30 koppies aankletsen (overdreven).

Gelukkig zegt hij ook een aantal dingen die iets dichter bij onze belevingswereld liggen:

  • We gaan van eindexamen of CITO-toets naar portfolio om te laten zien wat je kunt.
  • Het PO en VO fuseren.
  • We gaan meer naar projectwerken in digitale leeromgevingen.
  • We richten ons op mens in verhouding tot de toekomst.

img_3136

Maar wij als onderwijsinstellingen veranderen echt niet zo snel? Toch? Dat klopt volgens Ruud Veltenaar en dat hoeft ook niet. Uiteindelijk worden deze mogelijkheden ons op mondiale schaal aangeboden. Maar, als alles wat wij nu proberen te innoveren uiteindelijk toch ingehaald wordt, waarom zouden we dan iets ontwikkelen? Wees zelf alvast de verandering die je wilt zien in de wereld.

Een praktijkvoorbeeld: Leer kinderen niet meer over de grenzen van Nederland of de breedte van bepaalde rivieren. Laat leerlingen in plaats daarvan nadenken over hoe je omgaat met die grenzen en rivieren als deze steeds breder worden door klimaatverandering of er miljoenen klimaatvluchtelingen voor staan.

img_3134

Bereid leerlingen voor op het omgaan met veranderingen, niet op de toekomstige veranderingen zelf.

Dennis de Vink

Gedreven docent Engels en mentor. Dennis schrijft met veel passie een eigen methode voor zijn vak en is erg enthousiast over formatief evalueren en handelen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu